Havsstaden

En konstnärlig undersökning av Varberg utifrån stadens invånare och deras minnen

Under Art inside outs residens “Kulturens roll i stadstutvecklingen” intervjuade jag Varbergbor. De fick berätta om en plats de mindes i sin hemstad och en stark känsla kopplad till platsen. Citaten från mina intervjuer sammanfattade jag i berättelsen Havsstaden, både i textform, som animation och som separata gestaltningsprojekt på offentliga platser i Varberg. Jag lät även barn i förskole/lågstadie-åldern tolka de vuxnas minnen i bild, när vi tillsammans målade akvarell i en serie workshops.

Filmen Havsstaden består av några citat ur den längre berättelsen Havsstaden, som jag skrev under residenset i Varberg. Texten består till 100% av citat från Varbergbor, men jag har satt ihop dom till en dikt där fantasi och verklighet blandas med minnen, allt från spridda åldersgrupper. Min undersökning av Varberg är inte vetenskaplig utan poetisk. Jag vill ge en känslomässig bild av staden, från några slumpmässigt utvalda Varbergbors perspektiv. Jag vill visa på de parallella liv som pågår på samma plats. Med mitt projekt vill jag också undersöka de beståndsdelar av städer som det sällan talas om: Känslor, stämningar, minnen, oväntade och väntade händelser. Allt det som ger staden själ och förvandlar den från en kuliss till en kollektiv, levande plats. Filmmusiken till Havsstaden är gjord av Lina Nyberg och David Stackenäs, och finns att lyssna på på Spotify. Måsarnas röster är gjorda av Mocki Malm och Mira-Li Nordenborg

Vuxliga skyltar

 

Under residensprogrammet ville jag göra en gestaltning som synliggjorde Varbergbornas tankar om sin hemstad. Efter samarbetet i researchfasen med 5 – 8-åringar gick jag därför vidare med fyra olika citat från deras tecknarprocesser som var kopplade till specifika platser i Varberg. Jag valde just dessa citat eftersom de var fria, öppna för många tolkningar och samtidigt som de beskrev Varberg beskrev de också lyckan i att skapa något.

Metoderna jag använde för att föra ut citaten i staden utgick ifrån vilka uttryck barn sällan, eller aldrig, har tillgång till. Neon, betongfärg och byggvepor är förbehållet vuxna.  Jag ville även att barnens tankar skulle ta stor plats i stadsrummet rent fysiskt, för att på ett visuellt vis muta in territorier åt barnen.

Skylt 1: Societetsparken

Såhär sa Nadja 5 år när hon skulle måla sin bild av Varberg: Gräset är mörkgrönt för det är natt.

Det kändes faktiskt självklart, när jag valt ut detta citat, att göra en neonskylt.  Jag ville inte att det skulle synas på dagen, men jag ville att folk skulle upptäcka det i parken, på natten, på väg hem. Idén att hänga upp skylten i träden kom till i samtal med Erik Ruth och Malin Bellman, projektledare i residenset. Maja Moberg, landskapsarkitekt på Varberg kommun hjälpte mig att hitta en bra plats i parken, och Varberg energi styrde upp så att skylten tänds och släcks samtidigt som gatlyktorna.

Skylt 2: Piren

Är havet färdigt?  När? Såhär sa Nima, 5 år när han målade havet: “Nu är havet färdigt! Stort och blått!” Och Simon, 5 år sa såhär om sin målning: “Det är en stor plaskig pöl.  Man hoppar i den så det skvätter.”  Jag kombinerade dessa två citat till: “Nu är havet färdigt. Stort, plaskigt och blått!”

I samtal med hamnchefen Jan Johansson, Erik Ruth, projektledare i residenset, och flera av hamnarbetarna, kom jag fram till att jag skulle måla citatet på piren vid kallbadhuset och Barnens badstrand.

Skylt 3: Friskis

Mamma Jenny tränar på Friskis & Svettis. Hon gråter för hon längtar efter sin familj. Friskis & Svettis är en glad plats. Mamma Jenny gillar rosa. Det är femåriga Miras beskrivning av Varberg. En bit av staden som inte syns i stadsplaneringen. Fortsättningen på berättelsen handlade om att mamma Jenny åt chokladbollar med hela huvudet och gosade under täcket. Jag målade Miras citat med röda bokstäver i entrén till omklädningsrummet på Friskis & Svettis i Varberg.

Bakgrund

Residenset Kulturens roll i stadsutvecklingen pågick 9–29 maj 2016 i Varberg. Sex konstnärer arbetade tillsammans med att skapa gestaltningar och mötesplatser Uppdraget var att generera dialoger, idéer och synliggöra utmaningar och möjliga lösningar för Varbergs stadsutveckling och stadsdelen Västerport. Fokus låg på den skapande processen. Under de tre veckorna var processledaren Marie Kraft med och stöttade den kreativa processen.  Konstnärerna hade sin bas i Hamnmagasinet, Varberg.

Process

Under tiden i Varberg samarbetade jag med en mängd barngrupper. Under snabba 60-minuters workshops undersökte vi vilka minnen, känslor och liv som finns i staden. Dels arbetade vi i Hamnmagasinet i Varberg, dels på plats i skolorna. Jag fick ett väldigt bra mottagande av pedagogerna, som också hade stor del i detta samarbete.  Några jag vill tacka är Nina Melén och Malin Sylwan, ateljeristor, Karolina Johansson, lärare på Buaskolan och Harriet Lager, lärare på Bockstensskolan.

När jag gjorde mina undersökningar om Varberg ville jag hela tiden förhålla mig fri till ramarna jag satt. Om barnen ville göra något helt annat stoppade jag dom inte. Någon ville rita sin mamma. Någon ville rita transformers med laser.  Det är viktigt att bejaka alla förslag. Då kommer helt nya historier upp. Om barn ska få makt att beskriva något måste de också ha makten att säga nej, eller ändra om planen. Jag fortsatte att fråga, “Jaha du vill rita en bajskorv, vad ska den göra?” Tyvärr blir barn ofta positivt överraskade när man lyssnar på deras idéer och förändringar. Och sagorna som busen leder till blir ofta bättre än när de försöker “rita rätt”. Någon ville inte rita alls. Det är också viktigt att lyssna på. Man skulle ju aldrig tvinga en vuxen att uttrycka sig i bild. Ofta förväntas barn berätta om sig själva för vuxna, som sedan tolkar, förstärker och rättfärdigar barns upplevelser. I mitt projekt får istället barnen tolka de vuxnas berättelser med sina bilder och ord. Men jag ville även låta barnen berätta om sin egen syn på staden.

Barnens bilder

Upplägg för workshops i hamnmagasinet med förskola

Jag förbereder en mängd frågor och rituppgifter om Varberg. Under tiden barnen ritar intervjuar jag. Pedagoger deltar så mycket de vill. Varje workshop beräknas till ca 60 minuter, eftersom det är kort tid får samarbetet växa fram ganska fritt. Men några frågor/hållpunkter är:

  • Rita en plats i Varberg som du gillar.
  • Berätta en saga om platsen du ritat. Antingen något som hänt där på riktigt, eller en fantasi.
  • Om vi bortser från ditt eget hem, var känner du dig hemma? Som att “Den här platsen är till för mig “?

Upplägg för workshops med lågstadiet på plats i skolorna

Steg ett: Jag samlar in minnen från vuxna i Varberg med hjälp av intervjuer. Jag ser till att prata med personer på många olika platser och rör mig ut från stadskärnan, gärna ut på landet också. Jag ber personerna berätta om någon gång då dom har känt en stark känsla på en specifik plats i Varberg. Jag skriver ner deras berättelser snabbt och kortfattat. Steg två: Varje barn i barngruppen får varsin vuxenhistoria att tolka i bild. De får ett foto på personen och mina anteckningar om personens känslominne. Sedan får de rita sin bild av händelsen. Vad händer när en vuxen persons historia berättas med ett barns röst?

Berättelsen Havsstaden

Utifrån barnens bilder och texter och utifrån intervjuerna med de vuxna skrev jag texten Havsstaden, som består av citat från Varbergbor som berättar om sin hemstad.

Havsstaden

 

Det är morgon i Havsstaden

Alla plockar ihop sig och går ut

En del har skor och en del har stövlar

Ingen är lik den andra

 

I havsstaden är måsarna snabba

Dom flyger fram till folk och tar deras saker

Ibland tar dom mackor

Ibland tar dom korvar

Ibland tar dom mössor

Ibland tar dom små kossor av plast

 

I havsstaden finns det vatten och land

Några människor är utkik

Dom står och tittar efter djur

 

Hemma hos mormor på campingen kan man äta godis och pizza och kolla film

Det finns husvagnar och träd

Och det finns runda kakor med prickar

 

Hos August kan man bada i en pool

Han har en alldeles egen pool

Och några andra saker också

Ganska många faktiskt

 

I havsstaden går man i affärer

Man går runt där bara och pratar

Man kanske säger:

– Den tycker jag om men jag vill inte köpa den

– Den tycker jag om fast jag har en snarlik

Eller:

– Den där var snygg men jag vill ju inte köpa den just idag

Det finns kläder

Mössor finns det också mycket av

Och smycken

Fast för barn

Barnsmycken, klänningar

Och jag glömde säga tröjor

På eftermiddan leker man mamma pappa barn med Sara på en lekplats

Det är den stora med klätterställningen

Den ligger nära Majas hus

Hon går i tvåan, i 2D

Hon heter Gustavsson i efternamn

 

I havsstaden finns det vackra platser

Det är ängar med mycket blommor

Och Kullar med mycket blommor

Och Stenhästar

Och blommor

Marken är gjord av jord

Och träden är gjorda av träd bara

 

Det finns skelett i jorden om man gräver

Överallt i jorden

I hela havsstaden

Det blir natt

På natten är lekplatsen låst och stängd

Det kanske är någon där som tar lite sand bara

Men det gör inget för det finns så mycket

Och kajorna tar mackor i papperskorgar

Det är ett barn kvar på torget på natten

För hon har gått vilse

Hon skulle hem men det blev fel så hon hamnade på torget

Hon letar efter en människa

För att säga att hon har gått vilse

Och gräset är mörkgrönt, för det är natt

 

Nu blåser det i havsstaden

René smyger ut till fyren

Det bor rävar där

Först är det två

Sen bara en

Det är en glad räv

Den leker med henne och hoppar och busar

Det går inte att skrämma den, den tycker bara att det är roligt

Solen går upp i havsstaden igen

Den är ganska stor

Kanske tjugotvåhundra meter stor

Eller hundratusen tvåhundra

 

Det finns stenar på stranden som man kan tro är sköldpaddor

Men då måste det vara mörkt i vattnet så man inte ser dom

Och man måste gå ut tusen mil från stranden

 

Nu är havet färdigt

Stort och blått

Det är en stor plaskig pöl

Man hoppar i den så det skvätter

 

I havsstaden sprutar valarna vatten så att båtarna välter

Och valarnas bebisar är med

-Det var meningen att båten skulle välta, säger dom

För vi tyckte att det inte skulle vara några båtar där

För det här är vårat hav

 

Krister är där med sin nya fiskebåt

Det är den största båten i hela havsstaden

Han känner sig glad

Kristers bröder är med, dom har hämtat båten

Dom har fiskat tillsammans sedan 60-talet

Sedan kommer det hajar och äter upp alla

 

Det har blivit storm i havsstaden

Regnet drippar och droppar som bollar

På tågperrongen inne i stan träffar Sandra sin blivande pojkvän

Och i skolan gömmer sig Oskar

Han vågar inte gå ut på rast

För det finns några som inte är snälla

Så han väntar bara, tills lektionen börjar

Det blir helg sen

Då går dom vuxna på raggarträffar nere i hamnen

Dom har så många bilar

Och är där varje helg

Och äter mos med västkustsallad

Malin har ingen egen bil så hon får åka i andras

Hon är jättelycklig när hon åker bil där i hamnen

Mamma Jenny tränar på Friskis och svettis

Hon gråter för att hon längtar efter sin familj

Friskis och svettis är en glad plats

Mamma Jenny gillar rosa

Sen åker hon hem och gosar under täcket

Hon spelar kort och äter chokladbollar med hela ansiktet

I havsstaden gillar folk att spela kort

Men inte med sin pappa

Han har bokföring att göra

Nu har det blivit vinter

Rutschkanorna är hala, man bara flyger ner

Tre hundra kilometer i timmen tar det

Annars händer det inget

Ingen lever

Inte ens en fågel

Inte ens du lever på vintern

Det är bara massor av vind

Och massor av vatten

Och inne i husen sitter alla och väntar

Och väntar

Och väntar

Och väntar

Leave a Reply

Your email address will not be published.